maanantai 2. syyskuuta 2013

Kynäpenaali karkkipapereista

Ompelin Pihlaja-makeisten kääreistä kynäpenaalin ekaluokkalaiselle. Kuulemma nämä makeiset ovat koululaisen herkkua.

Kaikissa kääreissä kuvio ei ole kohdistunut samalla lailla, joten papereita pitää vähän valikoida ja asetella, että  pinnan saa näyttämään jatkuvalta. Ompeluun käytän suoraa ommelta, piston pituus 5 ja neulaa nro 70. Yllättävän nopeasti syntyy kynäpenaalin kokoinen tilkkutyö karkkipapereista.

Karkkipapereiden ompeluohje: (lisätty jälkikäteen)
1. Ompele karkkipaperit toisiinsa oikeat puolet vastakkain 2 mm saumanvaralla, niin kuin tilkkutyötä tekisit. Taita saumanvarat litteiksi sormella silitellen.
2. Leikkaa karkkipaperikankaan kokoiset palaset myös puuvillakankaasta (= vuori) ja kristallimuovista (= päällys). Leikkaan puuvillakankaan harkkosaksilla, niin sen reunoja ei tarvitse huolitella. Aseta kaikki kolme kangaskerrosta päällekkäin.
3. Ompele vetoketju paikoilleen ja ompele lopuksi sivusaumat. Edelleen piston pituus on 5 ja neula nro 70. Käytän klemmareita ja teippiä nuppineulojen asemasta, näin ei tule reikiä muoviin tai karkkipapereihin.
Huom. Karkkipapereita ommellessa on syytä välttää turhia ompeleita, etteivät paperit repeä.

Karkkipapereista ommeltu kangas

Olen kerännyt varastoon kaikenlaisia karkkipapereita ikkunallisiin kirjekuoriin. Ja pian tulee Hopeatoffeeta uusintana. Ai että olisi makeeta omistaa Hopeatoffee- meikkipussukka.


Jotkut liimavat karkkipaperit kontaktimuoville ja ompelevat tästä "kankaasta" pussukoita. Itse en ole kokeillut. Minua epäilyttää, että ompelukoneen neula tahmautuisi kontaktimuovin liimasta ja tikistä ei tulisi hyvää. Pitäisi kokeilla.

4 kommenttia:

  1. Minä oon tehny penaalin just noista kettukarkeista esikoiselle. Pojatki oli innoissaan apuna, kun saivat karkkia syödä :D . Käytin tosiaan sitä kontaktimuovia kun en keksiny mistä kristallimuovia saa. Niin että mistä sitä oot hommannu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun kristallimuovi on täältä http://www.ullaka.fi/tuotteet.html?id=19/387 Olen nähnyt samaa kristallimuovia myös meidän rautakaupassa vahakankaiden osastolla.

      Poista
  2. Tämäntapaiset työt ovat minun to do -listallani. Olen ajatellut käyttää kauniita sisustuslehtien kuvia. Jonakin päivänä... Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Tuija :)Hyviä suunnitelmia on hyvä olla takataskussa.

      Poista

Kiitos kommentistasi, se ilahduttaa takuuvarmasti.