torstai 11. kesäkuuta 2015

Koristeompeleita suoralla ja siksakilla

Jos ompelukoneessa ei ole laajaa koristeommelvalikoimaa, niin tässä on vinkkejä, mitä voi saada aikaan tavallisilla siksak- ja suoraompeleilla. Itse tykkään kuvioida ompeluksiani ja tehdä niistä oman näköisiä.

Kuvion keksiminen taitaa olla se vaikein urakka. Sitten kun kuvio on hahmoteltu, niin tässä pari niksiä miten toteutuskin onnistuu.
- Kuvion hahmottelemiseen kankaalle voi käyttää taikatussia eli haihtuvajälkistä tussia.
- Alkuun pääsee tavallisella ompelulangalla. Lopputulos on asteen verran näyttävämpi, jos käyttää kiiltävää konekirjontalankaa tai paksumpaa tikkauslankaa. Vaihtuvan väriset konekirjontalangat tuovat työhön myös lisää vivahteita.
- Paksu farkkukangas on hyvä materiaali kirjontaan, sillä se ei tarvitse erillistä tukikangasta. Muuten tekniikasta riippumatta kannattaa käyttää tukikangasta. Näin valmis kirjonta ei vedä kangasta kupruille. Itse käytän silitettävää kuitutukikangasta tai irti revittävää tukikangasta tilanteen mukaan.

Suoralla ja siksakilla kuviointi
Tässä on hatun lierin tikkaukset tehty perinteisten ympäriajojen sijaan säteittäin. Piirtelin astelevyn kanssa kolmion nurkat tasan 57 asteen kulmaan. Valmis hattu löytyy täältä.

- Tiheällä siksakilla voi kirjoittaa vaikka kiinalaisia kirjoitusmerkkejä (kts. alempi kuva)
- Harvalla siksakilla ommeltu käden siluetti
- Testailin tilkulle vaihtuvan väristä konekirjontalankaa ja siksakin eri tiheyksiä.

Kirjontakurssilla vieruskaveri teki tällaisia kesäkukkasia suoralla ompeleella.

- Viikonloppulaukun päätytaskuun ompelin suoralla ompeleella ees taas sydänkuvion.
Punomossa on lisää ohjeita ja kuvia, mitä suoralla ja siksakilla saa aikaan.
Dinosaurus kaupungissa, toteutettuna siksakilla. Siksakkia ja suoraa ommelta vuorottelemalla voisi myös saada aikaan hienoja taideteoksia
- 2-vuotiaskin osaa ommella suoraa ja siksakkia paikkataskuun koristeeksi.
- Ilmeikäs kettu ihan pelkällä suoralla ompeleella edestakaisin ommellen.
- Nimikirjaimista voisi poimia kuvion aiheen.
- merenneidon laukkuun hopealangalla kirjailtu simpukan kuva
 - Maihariin koristetikkaukset


Helmilanka alalankana
Tarvitset kerän käsinkirjontaan tarkoitettua helmilankaa. Helmilanka puolataan alalangaksi. Kuvio ommellaan suoralla tai siksakilla kankaan nurjalta käsin.
- Aikaisemmin olen kirjoittanut yksityiskohtaisen opastuksen tähän tekniikkaan. Samassa postauksessa pari takataskutikkausta.
- Velourhousujen lahkeeseen tein kirahvin
- Collegehousujen takataskuihin on kirjottu delfiinit helmilangalla.
- housunlahkeeseen teksti
Muutamia harjoittelutilkkuja, joissa on helmilanka alalankana

Langoilla, nauhoilla ja nyöreillä koristelu
Nyt voi antaa tilaisuuden kaikille nauhoille, virkkauslangoille ja kengännauhoillekin. Langat voi siksakata työhön samanvärisellä ompelulangalla tai jollain tehostevärillä.

Ompelin pätkävärjättyä virkkauslankaa siksakilla sydänköynnökseksi. Minulla oli apuna punospaininjalka, lanka kulkee paininjalan kolosta suoraan neulan alle. Ilman erikoispaininjalkaakin onnistuu, kunhan vain ohjaa lankaa/ nyöriä tarkasti neulan alle.

Ompelin vaaleanpunaisen nyörin ristikoksi kolminkertaisella siksakilla. Siksakki korostuu, kun valitsin ompelulangan väriksi kirkkaan pinkin. Laitoin vielä nappejakin mukaan, niin peli voi alkaa :)

- Collegehousuihin kirjoitin tekstin puuvillalangalla punospaininjalan avulla.
- Rusettilaukussa on käytetty sekä tiheää siksakkia kukkien varsissa, että nauhanpätkiä kukinnoissa
 - Ompelukoneeseen voi liittää kotitekoisen ympyräharpin. Silloin voit taivutella siksakit, suorat ja nauhat täydellisen pyöreiksi ympyröiksi.

P.s. Kangaskorjaamolla on nyt omat facebook-sivut, tervetuloa tykkäämään, linkki on sivun oikean laidan palkissa.

2 kommenttia:

  1. Kiitos ideoista!. :) Tuo ristikoksi siksakattu nyöri on aika kiva näköinen..

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, se ilahduttaa takuuvarmasti.