keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

TSI KESTOVAIPPA

Näillä ohjeilla kestovaipan ompelu on supernopeaa, sillä tässä kestovaipan ompeluohjeessa ei ole yhtään turhaa ommelta. Kuminauhat pujotetaan viimeisenä, joten vaippaa on helppo sovittaa ja kiristellä kuminauhat sopivaksi juuri omalle pissitykille. Kuminauhoja ei lainkaan päällitikata, joten käytössä löystyneet kuminauhat on nopea vaihtaa.

Lainasin kaavan Kestovaippainfosta ja muokkasin sen meille sopivaksi. Nämä mummut-vaipat olivat reilun kokoisia. Muista lisätä tähän kaavaan kuminauhakuja selkäpuolelle.
Tärkeimmät mitat (sis. saumanvarat). Näillä mitoilla tulee sopiva vaippa n. 5-11 kiloiselle pissitykille.
leveys takasiivekkeen kohdalla 50 cm
leveys etuläpän kohdalla 26 cm
leveys haaran kapeimmalla kohdalla 16 cm
koko vaipan pituus 43
kuminauhakujan pituus selän puolella 25 cm
kuminauhakujan pituus reiden kohdalla 24 cm

Tässä valmistuu sisätaskuvaippa, ulkopuoli on joustofroteeta ja sisäpuoli bambujoustofroteeta. Samalla ompeluohjeella onnistuu myös taskuvaippa kosteussululla. Kuminauhakuja selkään kannattaa leikata riittävän pitkänä, niin kangas rypyttyy leveämmälle alueelle, eikä jää mutturalle selän alle. (Valkoinen bambujoustofotee on ratkottu irti puhkikuluneesta vaipasta, siksi siinä näkyy ompeleiden jälkiä.)
Kappaleet leikattuna
Ensin ommellaan selkään kuminauhakuja ja tarranauha eteen. Tarran pituus on 16 cm. Sisävaipassa kapeampi, 3,5 cm levyinen tarranauha kelpaa hyvin. Tarran reunoja kannattaa pyöristää, tiheissä pesuissa tarran terävät nurkat kuluttavat kankaan puhki.
Tarran ja kuminauhakujan ompelu.
Huolitellaan saumurilla tai siksakilla sisäpuolen vaipasta kuminauhakujaa vastaava kohta. (Jos haluaa ommella kiinteän lisäimun vaipan haaraosaan, niin nyt on se hetki. Turhaa ompeluahan se on, mutta lisäimuun saa käytettyä ylijääneet pienet riekaleet.)
Huolittelu sisävaipan selkään (+lisäimun kiinnitys)
Vaipat asetellaan yhteen oikeat puolet vastakkain. Vaipan sisäpuolen takasiivekkeet lyhennetään 1 cm verran lyhyemmiksi. Tällä konstilla saadaan litteämpi sauma tarran alle ja ompelu sujuu nopeammin, kun ei tarvitse pujotella tiukkaa mutkaa. Takaa kuminauhakujan kohdalta ja siivekkeiden päästä jätetään ompelematta.
Vaippakappaleet ommellaan yhteen.
Tässä vielä lähikuva, miten takasiivekkeet ommellaan.

Vaippa käännetään oikeinpäin. Käännetään ulkopuolen saumanvara tarran alle ja ommellaan tarrat paikoilleen. Saumanvaraa ei tarvitse erikseen ommella, kun mitoittaa takasiivekkeen leveyden juuri tarran kokoiseksi. Pesutarra kannattaa leikata vähän isommaksi kuin koukkutarra. Näin tarrat pysyvät varmemmin pesussa kiinni.
Ommellaan tarrat takasiivekkeisiin
Sitten ommellaan suoralla ompeleella kujat reisikuminauhoille. Kuvassa ompeleen kohta on merkitty punaisella viivalla.  
Reisikuminauhakujat
Pujotellaan kuminauhat paikoilleen. Meillä sopivat kuminauhan pätkät ovat taakse 14 cm ja reisiin 17 cm sis. 1 cm ompeluvaran. Kun kuminauhojen päät tikkaa kiinni erivärisellä ompelulangalla, niin kuminauhoja vaihdettaessa ratkominen on helpompaa. Ylemmässä kuvassa on merkitty kuminauhan kiinnityskohta vihreällä viivalla. Takana tikataan samalla kertaa kuminauhan kanssa yhteen vaipan ulko- ja sisäpuoli. Näin saadaan vahvistusompeleet täyttöaukon reunoille.
Kuminauhojen pujotus ja valmista tuli!
Etuläpän ympäri voi tehdä tikkauksen reisikuminauhan alkuun asti, mutta ilman tikkaustakin pärjää mainiosti.

Imuiksi vaippojen sisälle olen tehnyt bambusta, hampusta, mikrokuitufroteesta ja vanhoista pyyhkeistä 11 cm leveitä ja 60-90 cm pitkiä soiroja. Soiroja yhdistelemällä saa vaippaan enemmän imukykyä. Soirot kuivuvat nopeasti ja niistä voi taitella tytölle ja pojalle eripaikkaan enemmän imua. Vaippakoon suurentuessa samat soirot sopivat vaippaan kuin vaippaan.

Muok.Täällä olen ommellut kosteussulullisia vaippoja pul-kankaasta.

Lisää ompeluohjeita ja kaavoja löytyy mm. täältä
http://www.kestovaippayhdistys.fi/fi/kestovaipat/tee-se-itse.html
http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/
p.s. Anna palautetta ja kerro saako ohjeesta ja kuvista selvää. Kiitos.

7 kommenttia:

  1. Keskoslapset on pieniä vauvoja niin on yritettävä itse tehdä joku ratkaisu vaipan suhteen,täytyy yrittää ommella itse!! Kiitos ohjeesta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on melkein joka vaipassa sisäpinta bambua, kun se on itsessään antibakteerinen. Muuten maillä vauvan iho vaatii hoitoa ja rasvausta, mutta peppu on selvinnyt ilman talkkia ja sinkkivoidetta, että voin kyllä lämpimästi suositella keskoslapsen iholle kestovaippoja.

      Poista
    2. Hei! Kivaa kun on kuvat meille ompelutaidottomille kestovaippojen väsääjille. Ainut mikä jäi vähän epäselväksi, on tuo reisikuminauhojen ompelu. Jos vaippa jo ommeltiin kiinni ja minnes ne kujat tulee ja kuinkas ne ommellaan ja kauhistus! Pitääkö kuinka paljon venyttää kuminauhaa, ettei tule liian kireälle?

      Kiitos. :)

      Poista
    3. Kuminauhakuja ommellaan suoralla ompeleella reiden kohtaan n. 1,5 cm päähän päähän reunasta. Meidän testivaipassa ommel alkaa n. 8 cm päästä yläreunasta ja loppuu n. 11 cm päästä takasiivekkeen kärjestä. ompeleelle tulee mittaa 24 cm. Sitten hakaneulalla pujotetaan kuminauha kujaan. Tikataan kuminauhan toinen pää kiinni ja toinen pää kiinnitetään hakaneulalla väliaikaisesti. Sitten suoritetaan pikasovitus omalle vauvalle, että tuliko tarpeeksi napakka kuminauha vai kiristänkö vielä vähän. Lopuksi tikataan kuminauhan toinen pää kiinni. Tikkauksella tarkoitan poikittaista ommelta kuminauhan päähän, ei ommella koko matkaa kuminauhan päältä. Meillä on ollut reisikuminauha n. 15 cm pitkä sis. saumanvaran.

      Poista
  2. Muokkailin kuvaa havainnollisemmaksi. Piirsin punaisen viivan siihen kohtaan mihin tulee kuminauhakuja. Vihreän viivan kohdasta kuminauha tikataan kiinni. Tämän ohjeen helppous on juuri siinä, että kuminauhaa saa säätää tarvittaessa ja jos kuminauha käytön myötä löystyy, niin se on helposti vaihdettavissa.

    VastaaPoista
  3. Hei kiitti! Tosi selkeät ja havainnollistavat ohjeet, hyvää jälkeä tuli thanks to you.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, se ilahduttaa takuuvarmasti.