tiistai 27. syyskuuta 2016

Miten jatkan kangasta

Kangasta tuli ostettua liian vähän, miten tekisin jatkopalan huomaamattomasti. Kangas kutistui pesussa liikaa, eikä riitäkään enää tarkoitukseensa. Miten voisin säästää kangasostoissa? Mitä teen tursuavalle tilkkulaatikolle? Jos nämä ovat tuttuja ongelmia, niin tässä on muutama ratkaisuehdotus.

Idean tämän kirjoituksen koostamiseen sain, kun ompelin edellistä käsityötä, hupparia ja housuja. Kankaita leikatessa kävin läpi kaikki vaihtoehdot, miten saisin kankaan riittämään.
olkapalat

Lista alkaa vinkeillä siitä, miten sauman voi lisätä keskelle vaatetta huomaamattomasti. Voit myös kokeilla leikata kaavan pienempiin osiin ja koota kokonaan uudelleen. Leikkaamista ennen kannattaa kopioida kaava, jos tilkkupalapeli ei onnistukaan ensi yrittämällä. Listan lopusta löytyy muutama leikkuusuunnitelmavinkki.  Kaikista tärkein työkalu on kuitenkin mielikuvitus: yhdistele kankaita ennakkoluulottomasti ja lisää sauma tai useampi, vaikka sitä ei kaavassa olisikaan. Kokonaisuus on usein enemmän kuin osiensa summa.

Miten jatkan kangasta:
1. Lisää paitaan olkakaarroke, tee saumasta vino tai suora. Erilaisen lopputuloksen saa, kun käyttää olkakaarrokkeessa eri kangasta kuin hihassa. Saumaan voi lisätä vielä tehoa ompelemalla tereen. Tarkemmat kuvat paitojen kuvioinnista ovat täällä.
olkakaarroke

2. Lisää housuihin takakaarroke. Takakappale on etukappaletta korkeampi, joten yleensä riittää lisätä pituutta vain takakappaleelle. Toisaalta olen kyllä ommellut etukappaleellekin kaarrokkeen. Ainakin sillä kerralla, kun ompelin itselleni leggingsit metrin palasta. Katso myös kohdan 4 kuva, siinä on vihreissä housuissa jatkopala, hienommin sanottuna kaarroke, etukappaleella.

3. Ompele housuihin isot polvipaikat. Tähän hommaan sopivat lapsen lempikankaan tilkut.
polvipaikat

4. Joskus jatkopalojen ideointi voi olla hepompaa teeman avulla. Harmaissa housuissa on ralliteema. Housut on koottu harmaasta jatkopalasta, johon on tehty perunaleimasimella ruudukko ja toinen lahje on jatkettu punaisella kankaalla. Yhdistävä tekijä on punainen Salama McQueen applikaatio.
jatkopala lahkeeseen

Tämä lahje kuuluu housusarjaan, jonka teemana oli muumit. Jatkopala on muotoutunut mäeksi ja mäen päällä on Nipsu pelaamassa jalkapalloa. Haarakoukkuun on ommeltu myös jatkopala. Kts. kohdan 9 selitys.
jatkopala lahkeeseen

5. Ompele raitoja tai kokoa kokonaan uusi kangas ompelemalla kangassuikaleita yhteen. Suikalehousujen ompeluohje on täällä.
kangassuikaleista leggignsit

Tässä raitaa on vielä tehostettu ompelemalla vinoruutuja raidan päälle. Tiedättehän Jussi-villapaidan, tämä on nyt sen t-paitaversio :) Loput miehen t-paidat ovat täällä.
raita t-paitaan

6. Leikkaa kaava osiin ja kokoa uudestaan tilkuista. Leikittele muodoilla, katso mihin kangas riittää ja leikkaa siitä poikki. Kokeile läpi ensin perusmuodot, kuten tähdet, ja etene sitten erikoisempiin muotoihin kuten Sepe Suteen.
applikaatio t-paitaan

Tähden avulla saa yhden lahkeen koottua kokonaan pienistä kangastilkuista. Tähden ompelussa tarvitaan vähän tarkkuutta, mutta kyllä se onnistuu. Tähtihousut
jatkopala lahkeeseen

Tässä paidassa on kaarevia saumoja ja höysteenä applikoidut tähdet.
paita tilkuista

Piirsin housujen kaavan ensin lakanakankaalle, ompelin sivu- ja sisäsauman ja lopuksi leikkasin lakanakangaskaavan auki spriraalimaisesti. Uusi spiraali-housukaava on syntynyt, ja tähän kaavaan voi käyttää kaikki kangassuikaleet. 
housut suikaleista

7. Leikkaa kangasta poikittaiseen langansuuntaan. Nämä housut on ommeltu velourista, eikä  niistä juurikaan huomaa, että nukka kulkee vaakasuunnassa. Housut-hupparisetti.
housut tilkuista

8. Isoimmat tilkut tilkkulaatikosta voi käyttää  eriparihihoihin.
eriparihihat

Kangasostoissa voi säästää, kun ompelee vain toisen lahkeen kuviokankaasta, yksivärinen kangas on yli puolet halvempaa.  Eriparilahkeet
eriparilahkeet

9. Ompele housujen takakappaleen haarakoukku jatkopalasta. Näin säästää paljonkin kankaan leveydestä. (katso myös kohdan 4 Nipsu-housut.) Tämä on jo vanha niksi ja kiertänyt suvussa, sillä mummini ompeli melkein aina housuihin haarat näin. Joskus tätä tapaa näkee ihan ostohousuissakin. Käytössä ylimääräinen haarapala ei näy mihnkään, joten ihan huoletta sen voi ommella niin lasten kuin aikuistenkin kokoihin. Näissä farkkuleggingseissä on myös takakaarroke, se on tehty kolmesta osasta, koska muuten kangas ei olisi riittänyt. Saumat ovat takataskujen yläpuolella, eikä perinteisesti keskitaka-kohdassa. 
haarapala

10. Käytä hetki leikkuusuunnitelman tekemiseen. Tässä on yläkuvan farkkujen leikkuusunnitelma. Kaavat mahtuvat hyvin vierekkäin kun lahkeet ovat erisuuntiin. Takakappaleen haarakoukku tulee erillisestä tilkusta. Taskut ja kaarrokkeen mahtuu leikkaamaan lahkeiden vierestä. Myös hihat voi leikata yksitellen erisuuntiin, niin säästää kangasta.
housujen leikkuusuunnitelma

11. Eikä unohdeta sitä vaatteen paikkaustakaan, vaatteen elinkaari pitenee.
polvien paikkaus


12. Tehtaamon blogissa voit käydä katsomassa paidan alaslaskettu olkapää -ohjetta. Leikkaamalla hihan näin säästät kangasta hihan pituudessa.

Mielelläni kuulisin sinunkin kankaan jatkovinkkisi, voit kirjoittaa sen kommenteihin, kiitos.

2 kommenttia:

  1. Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta! Täytyypä laittaa vinkkejä korvan taakse. Olen säästänyt kangasta lähinnä tekemällä kirjavien tunikoiden hihat monesta kappaleesta, kuten esim. tässä tunikassa (klik).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, hyvä idea. Eipä ollut paljon tilkkuja jäänyt yli tunikan leikkuusta. Saumaa ei tosiaan tarvitse pelätä keskellä vaatetta.

      Poista

Kiitos kommentistasi, se ilahduttaa takuuvarmasti.